Tuesday, 24 January 2017

Kiviõli Seiklusturismi Keskus - aktiivne vaheldus adrenaliinisõpradele

EESTI MÄED

Seekordses postituses tahan jagada teiega enda tõelist elamust Kiviõli Seikluskeskuses Tuhamäel. Teate, Eesti on tohutult imeline just enda mitmekesiste võimaluste tõttu. Sel aastal ei ole mul plaanis kuskile välismaale lauareisile minna ja ei olegi vaja - meie oma Eestis on võimalik nii lumelaua kui ka mäesuusaga sõita. Mägi on muidugi nende küngaste kohta palju öeldud, aga noh näiteks kui me elaks Taanis, siis seal ei oleks sellistki võimalust. Seega on meil igati vedanud, et elame nii mitmekesise maastiku ja ilmaoludega riigis!

Tuhamägi ja hullult kaunid värvid taevas, päriselus oli neid muidugi tunduvalt rohkem ja oli veel ilusam ,kujutate te ette?

Kuutsekal on juba korduvalt käidud ja vahelduse mõttes oli tore ka teisi Eesti talispordikeskusi tsekata. Kiviõli on selline koht, kus ma ei ole tõesti kordagi 27 aasta jooksul käinud, seega olin kohe päris põnevil, et mis meid ees ootab. Seekord viis tee meid otse Tuhamäele lumelauaga sõitma. Meie seltskonnas olid ka mõned suusatajad, kuid neid oli vähemuses. Samal laupäeval kui seal olime, siis toimus ka GoPro UpHill Snow Drag mäkketõusu kiirendusvõistlus, mis tähendas siis, et rahvast oli kokku kogunenud ikka väga suur hulk. Õnneks suurem osa läks vaatama, kuidas autod ja lumesaanid kiiruse peale mäest üles kimavad. Aga alustame siiski algusest.

KIVIÕLI ELAMUSED

Võib öelda, et elamusi pakkus Kiviõli küll ja veel. Alates sellest, kui enda majutuspaika Everest hostelisse saabusime ja ukse peal hõikas üks külalistest meid nimepidi ja teatas, et lõpuks saabusite, teadsime teid oodata. Tuli välja, et seal oli tubadega olnud mingi segadus ja need läksid omavahel kõik vahetusse, nii et saime isegi suurema toa, kui esialgu pidime saama (Jess!). Mis aga ei olnud nii jess, et samal ajal toimus Kiviõlis mingisugune laste suusalaager ja kõik need lapsed (vanus 7-10 poisiklutid ma pakun) olid sattunud meie hostelisse ja mis veelgi parem - 6 pujäänist poisiklutti magasid meie kõrvaltoas. Mis siis tähendas, et õhtu otsa kuulsime justkui keegi lammutaks seina taga mööblit laiali, samal ajal täiesti kõrist röökides ja kellelegi kolki andes. Ehk siis kisa oli omajagu ja paraku hosteli seinad olid päris õhukesed. Samas hostelites tulebki alati selliste asjaoludega arvestada, seega ma ei kurda. Õnneks olid järgmisel päeval lapsed läinud ja tagasi enam ei tulnud. Ärge saage valesti aru, et mul midagi laste vastu oleks, aga need seal Everest hostelis olid täiesti magusaüledoosi all vaevlevad isendid, kes olid loomastunud ja pidid enda energia kuskil välja elama. Noh umbes nagu siis kui täiskasvanud liiga palju alkoholi manustavad.

Meeleolupildike -Kiviõlis jalutades tekkis kohati tunne nagu oleks ma sattunud Must Alpinist filmivõtetele Burjaatias - esipildil sünged majad, taustal ümbritsevad mäed

Teine ere elamus sai osaks, kui hakkasime Kiviõlist lahkuma ja nägime rongijaamas tõelist Kiviõli romantikat! Nimelt pühapäeva pärastlõunal taarus üks noor neiu rongiperroonil ringi, 2-liitrine õlleballoon käes, istus kohalikule noormehe sülle ja minut hiljem hakkas suu kaudu väljutama kõike seda, mida oli eelnevalt alla kulistanud. Tõeliselt romantilised hinged...vist. Mina seda tüüpi romantikat ei mõista, aga tundub, et Kiviõli garjotsii parenitele avaldas see muljet küll.

EVEREST HOSTEL

Hostel ise oli mõnus ja ruumikas. Mulle väga meeldis ühisala, seal oli suur köök, kus on mõnus enda seltskonnale süüa teha, seega ideaalne koht suusapuhkuse ööbimiseks. Hommikusöögilauas arutasid veidi veel piduse olemisega talispordisõbrad, et näe Alpid paistavad (ma ju ütlesin, et Eestis on kõik erinevad võimalused olemas)! Ehk siis Tuhamägi oli kohe köögiaknast paista. Tegelikult oli meie esialgne plaan minna ööbima päris mäejalamile Tuhamäe Hostelisse, kuid sealses hostelis olid kõik kohad juba tükk aega tagasi välja müüdud. Meie hostelis oli ka päris ruumikas saun, mida siis teisel õhtul mõnuga kasutada saime. Üldiselt arvan, et enda seltskonnaga on see väga mõnus koht, kus ööbida, aga uurige igaksjuhuks enne bronni tegemist, et ega mõni lastelaager parajasti sees ei ole. Lisaks oli veel tore see, et ühisalal sai tutvuda teiste külalistega, kellest kõik olid 100% tulnud Kiviõli talispordivõimalusi nautlema. Kuna samal nädalavahetusel toimus ka treenerite koolitus, siis olid kohale tulnud päris heal tasemel lauatajad.

Ühine tsillimisala hostelis...
Mis puudutab hommikusööki, siis järgmistel kordadel planeerin seda ise teha, kui peaksin samas kohas ööbima. Minu jaoks oli hinna- ja kvaliteedisuhe täitsa paigast ära. Kuigi oli öeldud, et hommikuks on võileivad, siis tuleb nentida, et need olid siiski saiad ja noh näiteks minu jaoks on seal suur erinevus, sest sai pole juba aastaid teed minu ostukorvi leidnud. Aga võib-olla on asi minus - olen liiga valiv sööja ja eelistan tervislikumat lähenemist. Hommikusöögi hind oli küll väga soodne (5 eurot), kuid selliste võimalustega köögi olemasolul eelistan iga kell ise süüa teha. Positiivne oli jällegi see, et köögiosas oli koguaeg vabalt võtta teed ja kohvi, seega oli super mõnus pärast jahedat talvepäeva tuppa astuda ja teekann podisema panna. Everest hostel oli ka hinnaklassi poolest tibakene kallim, kui mäejalamil asuv Kiviõli hostel. Ööbimise osas oli minu jaoks hinna ja kvaliteedi suhe samuti tsutikene paigast ära, kuid  jällegi maitse asi. Ilmselt kui on rohkem inimesi toas, tuleb ka hind odavam, meie olime kahekesi.

...ja köök, kus on kõik vajalik olemas - potid, pannid, nõud, 2 ahju, külmkapid
Hosteli töötajad olid toredad ja sõbralikud - saime vajalikud puuduolevad tekid, padjad, rätikud küsimisel kohe juurde. Suure tubadevaheduse segadusega olid need osaliselt toast puudu. Töötajad selgitasid lahkesti, kus asub pood ja kus rongijaam. Admin oli majas kuni 19.00 ja ööseks pandi maja lukku, sisse-välja sai liikuda uksekoodiga.

KIVIÕLI SEIKLUSTURISMI KESKUS

Lõppeks oli käes laupäeva hommik ja aeg minna Tuhamäele. Hostelist jalutasime sinna ei rohkem ega vähem kui 10 minutit. Ja teate, ma olin kohale jõudes väga positiivselt üllatunud! Mina julgeks Tuhamäge võrrelda isegi mõne välismaise suusakuurortiga, seal on hoopis teine vibe kui Kuutsemäel. Eks sellele kõigele mängisid kindlasti kaasa kaasaegsed hooned ja igasugused üritused ja melu, mis mäel toimus. Alustades sellest, et lauarendis oli tööl korraga umbes 7-8 inimest (vs Kuutsemäe 2 meest, kes teevad kiirustades liinitööd, sest rentijaid on palju) ja varustus on tunduvalt uuem ja korralikum. Mulle väga meeldis nende personaalne ja hoolitsev lähenemine - mulle tehti selgeks, et kiivrit ikkagi peab kandma (tõsilugu!). Hiljem kui saapaid eemal jalga proovisin ja olin sügavalt mõttesse vajunud (sellistel hetkedel tekib mul iseenesest üsna murelik näoilme), siis küsis üks laenutusepoistest, kas kõik on ikka hästi. Kusjuures kiiver õigustas ennast 100% ära sel hetkel, kui peika otsustas, et on hea mõte mulle seljatagant sisse sõita.

Seda pilti poleks sündinud, kui ei oleks toimunud maaühendust, mis oli põhjustatud kokkupõrkest peikaga...
Lisaks toon posiitivsena välja, et tõstukid olid (või tundusid) palju paremad kui Kuutsekal ja loomulikult suurim pluss oli pikem laskumine (400 m). Ilmaoludega meil vedas ja ei vedanud ka. Vedas sellesmõttes, et ilm oli selge ja mäe tipust avanes 360˚ imeline vaade ümbritsevale - meri, tehased, Kiviõli linn, põllud, metsad, meie hostel jm. Ei vedanud selles mõttes, et paar päeva enne oli sula olnud ja siis külmetanud ja seega oli kogu mägi üsna jäine. Kahjuks olid ka kaks pikemat rada (600m ja 700 m) tol päeval kinni. Lisaks on olemas ka Baltikumi suurem lumelauapark kolme raskusega (Pro, Medium, Easy) - sealt käin küll veel suure kaarega mööda. Ja lastenõlv koos tõstukiga on ka täiesti olemas. Lastele on muideks olemas kohvikus ka mängutuba, kus saab turnida, möllata, telekat vaadata, samal ajal, kui suured mäel on.

Kohvik - pöörake tähelepanu akna all seisvale nagile (suuskadest tehtud) ja laelampidele (tühjad veinipudelid)
Täiesti eraldi märkimist väärib äge sisekujundus - hinnakirjad ja WC sildid on trükitud lumelaudade peale, laelampideks on üllatus-üllatus lumelauad ja tühjad veinipudelid (väga efektne näeb välja muideks). Seintele on pikitud pilte ja fakte ajaloost, et inimesi teavitada, tänu millele selline suurepärane võimalus eksisteerib. Kohviku toidud olid ka täiesti maitsvad ja taskukohased (võib võrrelda Tallinna hindadega). Tundub, et asja veavad eest tõelised fanatid ja seda on iga nurga peal märgata!

Killuke minevikust, tänu millele on meil Tuhamägi

KIVIÕLI

Natuke tatsasin ka Kiviõli linnas ringi, nägin ära kohaliku sauna ja rahvamaja - tundus tõeline nõukogude klassika ja väga põnev oleks neid kohti teinekord ka seestpoolt külastada. Miks mitte tähistada sünnipäeva nõuka-stiilis Kiviõli saunas? Tundub ju päris vahva mõte. Linnas kõndides oli koguaeg õhus selline tehaseõli hais, mis oli isegi täitsa häiriv ja ennast selles linnas elamas ette ei kujutaks. Samas oli natuke kodune tunne ka ja meenusid põhikooli aastad, kuna kunagi sai 6 aastat Paldiskis elatud ja arhitektuur oli väga sarnane.
On top of the world - taustal tehased tossamas ja veel mägesid. Teisel pool paistis meri.

Tagasi koju jõudsime rongiga, täitsa mugav variant - 1,5 h sõitu ja tagasi Tallinnas. Seega, kellel on jaksu ja tahtmist, siis saab mäe peal kenasti isegi rongiga ära käidud! Lisaks lugesin kodukalt, et käima on pandud ka reedene suusabuss liinil Tallinn-Kiviõli-Tallinn. Igatahes soovitan soojalt (või õigemini jääkülmalt) minna Tuhamäele talvevõlusid nautima, te ei kahetse! Tegemist on kiiresti areneva keskusega, kus saad maitsta tõelist seikluste maiku!

FAKTE

Asukoht: Kiviõli, Ida-Virumaa
Ööbimine: majutus 30 inimesele
Läheduses: Tuhamägi, Kiviõli Seiklusturismi Keskus, Aidu karjäär
Võimalused: ööbimine, seminar, koolitus, toitlustus, saun,
Tegevused: ATV ja Bagi safari, metsarestoran, veematk, tõukeratta matk, räätsamatk, tõukekelgumatk,  talispordi varustuse rent- ja koolitused, murdmaasuusarada, 2017-2018 luuakse suurel hulgal suveatraktsioone, nii et hoidke silm peal (loetelu: põnevkivi kaevandus, tuletõrjeakadeemia, liikluslinnak, postidel kõrgseiklusrajad, eskalaatortõstukiga suvine lumerõngarada, discgolfirajad, rataste pumptrack ja downhill rajad, veesõidukid jpm.)